کد مطلب:1458 شنبه 1 فروردين 1394 آمار بازدید:277

وجوب غسل و کفن و نماز و دفن میت


548- غـسـل و حنوط و كفن و نماز و دفن مسلمان اگر چه دوازده امامی نباشد , بر ولی او واجب است , ولی باید این كارها را یا خود انجام دهد یا دیگری را مامور انجام آنها نماید , و چنانچه شخصی این كارها را به اجـازه ولی انجام دهد از ولی ساقط می شود بلكه اگر دفن و مانند او را بدون اجازه ولی انجام دهد از ولی سـاقـط می شود و حاجت به اعاده آنها نیست , و اگر میت ولی نداشته باشد یا آنكه ولی از انجام كارهای او امـتـنـاع كـنـد بر بقیه مكلفین كفایة واجب است كه كارهای او را انجام دهند و اگر بعضی انجام دهند از دیگران ساقط می شود و چنانچه هیچ كس انجام ندهد همه معصیت كرده اند , و در صورت امتناع ولی اذن او معتبر نیست .



549- اگر كسی مشغول كارهای میت شود بر دیگران واجب نیست اقدام نمایند , ولی اگر او عمل را نیمه كاره بگذارد , باید دیگران تمام كنند.



550- اگر انسان اطمینان كند كه دیگری مشغول كارهای میت شده , واجب نیست به كارهای میت اقدام كند , ولی اگر شك یا گمان دارد , باید اقدام نماید.



551- اگر كسی بداند غسل یا كفن یا نماز یا دفن میت را باطل انجام داده اند , باید دوباره انجام دهد , ولی اگر گمان دارد كه باطل بوده , یا شك دارد كه درست بوده یا نه , لازم نیست اقدام نماید.



552- ولی زن شوهر او است و در غیر زن مردهایی كه از میت ارث می برند به همان ترتیبی كه در طبقات ارث خـواهـد آمد بر دیگران مقدمند , و در مقدم بودن پدر میت بر پسرش و جد او بر برادرش و برادر پدر و مادریش بر برادر پدری و مادریش فقط و برادر پدری او بر برادر مادریش و عموی او بر داییش اشكال است پس در چنین موارد باید مقتضای احتیاط رعات شود.



553- بـچه نابالغ و دیوانه ولایت انجام كارهای میت را ندارند و همچنین غایبی كه نمی تواند - شخصا یا با مامور كردن كسی كه - متكفل انجام آن كارها شود ولایت ندارد.



554- اگر كسی بگوید من ولی میت هستم , یا ولی میت به من اجازه داده كه غسل و كفن و دفن میت را انـجـام دهم یا بگوید راجع به امور تجهیز میت من وصی او می باشم , چنانچه به حرف او اطمینان دارند یا میت در تصرف او است یا اینكه دو نفر عادل به گفته او شهادت دهند , باید حرف او را قبول كرد.



555- اگـر مـیـت برای غسل و كفن و دفن و نماز خود غیر از ولی كسی دیگری را معین كند , ولایت این امـور بـا او اسـت و لازم نیست كسی كه میت وصیت كرده كه او شخصا انجام این كارها را متكفل شود این وصیت را قبول كند , ولی اگر قبول كرد , باید به آن عمل نماید.